الاثنين، 21 أكتوبر 2013

حجرة مغلقه فى قلبى ..

 ردا على تدوينة حوليات امل بعنوان  اذا كان لابد من مقابل ..

http://365-posts-51.blogspot.com/2013/10/blog-post_21.html
 سؤال خولة ابحر بى فى اعماق نفسى وجعلنى اليوم اسرد سرا لايعرفه الكثيرون 
سرا احيانا اخجل منه وكثيرا ماأعانى منه ودائما مااتمنى التخلص منه ستسرد هذه السطور بضعا من الضعف الانسانى ولا انكره لكنى احاول واحاول وقلبى يأمل يوما بالشفاء
فالشىء الذى يلازمنى ولا استطيع التخلص منه  بل اصبحت اشعر انه حقا مرض  الخوف  منذ الصغر لدى هذا القلب الضعيف الذى يخشى كل شىء وان كان تافها اعشق البالونات الملونة واخشى ان اداعبها حتى لا تفرقع بوجهى اخشى العيد ان يأتى  لكن  اصوات الصواريخ التى ينتفض كلى جسدى  عند طرقها اذنى دون رحمة واخشى ان اذهب الى احد الافراح التقليدية التى بها اصوات الرصاص الذى يكاد يقتلع بها قلبى  بل ايضا فى بعض الاوقات اخشى ان يدخل احدا فجأة وان كنت اعلم جيدا ان احدهم سيلتقى بى وجهه بعد لحظات حتى ان كانت احدى اخوتى مجرد الدخول دون مقدمات يفزعنى  فما بالك بالمفاجأة بل احيانا اسمع صوتهم واظل انتظر واترقب حتى لايدق قلبى تلك الدقة السريعه الواجمة  اخشى مناظر الدماء والجراح اخشى الالم النفسى والجسدى ضعيفة جدا امام الالم لدرجة اننى اشعر ان نفسى دائما ماتحاول الهروب الى اشياءا لا تليق فى اوقات الحزن حتى لا اواجه وجعا اهرب من العاطفه اهرب حتى من نفسى وضعفها حتى لا اواجه داخلى الم  اخشى ايضا الجديد اخشى احيانا المغامرة واخشى كثيرا الموت الى حد الفزع الى حد الموت البطىء ان فكرت به ولو لثوان معدودة ..

السؤال مالذى تخشاه حقا بحياتك وهل انت من عشاق المغامرة ؟

هناك 8 تعليقات:

  1. انا بخاف من الخوف احساس الخوف نفسه بيزهقنى بخاف من الفقد وديما مستنيه انى اخسر حد او حد يموت انا بكرة الخوف اصلا اووووووووووووووووى ... اه اغامر بس فى حدود علشان ما بقاش كدابه وبعدين يا مشمشة امثالى اى حاجة هيعملوها هتكون مغامرة ياعنى ههههههههههه

    ردحذف
    الردود
    1. انا بترعب من مجرد انى افكر فى الفقد وحاسة ان عايشه عمرى اترقب ودايما حاسة انى مشتاقه لحضن اخد فيه امى اوقات لما اكون جانبها وهى نايمه اراقب انفاسها واقول يارب ماتوقفش ابدا لما بصحى بابا للفجر واخبط كل يوم ويتاخر عليه فى الرد اخاف يكون النهارده اخر يوم احساس كه قلق وخوف وبرد ..

      حذف
  2. بخاف من نفسى ..
    أوقات بتكون قوية جدا لدرجة انها ممكن توجع نفسها مليون مرة بس ماتسمحش لحد يوجعها
    وفى نفس الوقت ضعيفة جدا لدرجة انها ماتتحملش كسرها .. ف تهرب بتصنع الصلابة دايما

    ردحذف
    الردود
    1. معاكىاوى فى دى يامروة انا نفسى بتقوى عليه جدا وبتقسى عليه بحس انى مظلمتش حد فى الدنيا اكتر من نفسى اللى هيه ظلمانى علاقه متبادلة من الظلم والقسوة ودايما مسببه لى الخوف خاصه من بكره

      حذف
  3. مممممممممم
    انا عندي مخاوف كتير جداااا
    بس انا مغامرة كبيرة جداااا
    وحصلي مواقف منذ صغري ولم احكها ابدا حتي لا يقال عني مجنونة لاني كنت بنظرهم طفلة هادية جداااا
    لكني حتي عندما اخاف احاول ان اسيطر علي هذا الخوف ولا اظهره لمن اماماي كنت ومازلت احاول ان اظهر بمظهر المسيطرة علي الامور
    لكني للأسف حساسة جدااا لدرجة بشعة
    لدرجة اني اضايق جدا وازعل واعيط لو حد قتل ادامي نملة اي شيء مهما كان لانه روح بزعل اووي لما اشوف شخص عجوز مش عارف يعدي الشارع أو واقف يبيع شيء عشان ميطلبش من الناس حسنة روحي بتروح لما اشوف طفل بيشحت او بيبيع مناديل وشكله مبهدل ف مرة كنت هموت من القهر والبكاء علي طفل كان ف الشارع بيرتجف من البرد مش لابس غير لبس بسيط جدااا مينفعش الا ف الصيف كنت هموت واروح اجيب له اي هدوم يلبسها عشان البرد .....يعني حاجات كتيرة من النوع ده ومش بيصعب علي نفسي زي الناس .... بالعكس بعاقب ننفسي علي كل شيء عقاب عسير

    ردحذف
    الردود
    1. احساسك جميل يارحاب حنان قوى عارفه فكرتينى بنفسى زمان انا كنت لما اشوف طفل صغير شغال وبيضرب كنت بعيط اوى من جوايا ونفسى احضنه ولغاية دلوقتى بيصعب عليه الشاب المكسور اللى مش قادر يفتح بيت ومطحون علشان يوفى حق اهله عليه وبرده مش قادر يكفى فكرتينى بالمغامرة فى الصغر كنت بعمل حاجات كتير فى اخواتى ممكن يتقال عليها مصايب برغم هدوئى المميت لكن لما كبرت بقيت اخاف اوى من المغامرة المغامرة فى النجاح فى العاطفة فى حاجات كتيرلكن اوقات اتجنن بس كل فين وفين بقى :)

      حذف
  4. قريت قبل كده مقوله بتقول
    ان الشخص الشجاع مش هو اللى عمره ما خاف
    الشخص الشجاع هو اللى بيقدر يواجهه مخاوفه


    انا عندى خوف من حاجتين نفسى اتخلص منهم
    الخوف الاول من الحشرات
    الخوف التانى انى اتكلم مع الناس او قدام الناس

    ردحذف
  5. آلمتني التدوينة بشدة صديقتي..
    اتمنى ان تستطيعي ان تتخلصي يوما من هذه المخاوف :/

    ردحذف

منذ سنة ...

أحيانا يخيل لى أن الموت هو السلام الوحيد فى هذا العالم .. أنا نفس بائسة كلما تخطو الى الامل تهوى ويسقط معها كل ماآمنت به من قيم أنا أضعف ...